www.Composietforum.nl  

Go Back   www.Composietforum.nl > materialen en werkwijze > verwerken

» Site Navigation
 > FAQ
 > How-to
» Online Users: 9
1 members and 8 guests
markie89
Most users ever online was 36, 06-20-2010 at 06:23 PM.
» Sponsor
Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-21-2010, 09:33 AM
dendeze dendeze is offline
Newbie

Default Van nul beginnen aan motorkap

Ik ben totaal nieuw op gebied van polyesterharsen en composietmaterialen.
Ik ben aan een ULM bezig waar ik een andere motor heb opgezet.
Tot daar alles goed.
Nu moet ik een motorkap hiervoor maken omdat de originele in de verste verte niet past, zelfs niet aan te passen is.
Je moet het je zo nu voorstellen, De ULM staat er nu met de motor erop zonder motorkap. (Voor mensen die zich zouden afvragen wat een ULM is, dat is een ultralicht vliegtuig).
Hoe begin ik hier nu aan? Hoe maak ik hier nu een mal voor?
Reply With Quote
Old 05-21-2010, 10:44 AM
Johannes's Avatar
Johannes Johannes is offline
botenbouwer+de rest

Send a message via MSN to Johannes
Default Re: Van nul beginnen aan motorkap

daar zijn diverse methodes voor. je kan eerst een moedermodel maken van schuim, hout, klei, etc. en hier een mal van trekken, en hier weer een een kap in maken.
Je kan op de zelfde manier ook meteen een mal maken, al is dit meestal lastiger door de vormen.
Ook kun je een frame maken, hierop (structureel)schuim zetten, en dan de buitenkant lamineren. frame er uit halen, binnenzijde lamineren, en afwerken. De laatste word vaak gebruikt voor eenmalige producten die iets dikker mogen zijn.

Ook een mogelijkheid is om de moedermal iets kleiner te maken(de dikte van het product) en hierover meteen een product te lamineren, en deze af te werken. voordeel is hiervan dat je geen tijd en geld kwijt bent aan een mal, maar wel weer aan het afwerken van het product. hiervoor hoeft het moedermodel ook niet perfect te zijn, tenzij je een mooi binnenkant noodzakelijk vind

-->Zoekfunctie<--
Reply With Quote
Old 05-21-2010, 06:58 PM
Herman Herman is offline
Dealer

Heb je wellicht een foto? Dat maakt e.e.a. makkelijker.

Zo te horen zou ik ofwel de boel dichtzetten met piepschuim, en daaroverheen een kap lamineren, danwel met spantjes een vorm bepalen, en met strookjes schuim aan de slag gaan.
Reply With Quote
Old 05-21-2010, 07:38 PM
Newbie

bedankt voor de reacties, maar de dikte speelt zeer zeker een rol, het moet zo licht mogelijk zijn.
Ook vind ik het belangrijk om een goede mal te hebben, zodat het bij een eventuele tweede of bij een ongeval niet nog eens opnieuw een eenmalige mal moet gemaakt worden.
ik zal maandagavond een foto maken, kan je beter zien wat de bedoeling is.
Reply With Quote
Old 05-22-2010, 07:57 AM
Herman Herman is offline
Dealer

In dat geval heb je iets meer werk aan het maken van de mal, en het lamineren van het eigenlijke product, maar idd, als je nog een 2e of 3e nodig hebt, is het wel de manier.

En op die manier haal je ook het lichtste resultaat.

Zonder een foto te hebben gezien denk ik dat je waarschijnlijk uitkomt op het inpakken van de motor, dan met schuim de boel inkleden (als het klein is, zou ik geen piepschuim nemen, vanwege de grove korrel, maar wellicht roofmate (blauwplaat) of Soteco (fijncellig, hoge densiteit). De laatste kan ik voor zorgen.

Dan in model schuren, en er iets onder schuren. Bekleden met een glasweefseltje en epoxy, vervolgens 100% op model maken met plamuur.

Lakken met 2K PU lak. (DD lak).

7 dagen uit laten harden. (heel belangrijk!!!)

Vervolgens kan je een mal maken. Daarover staat al e.e.a. op het forum, maar ik zal kijken of ik wat fotos heb, dan zal ik er een stukje over schrijven.
Reply With Quote
Old 05-22-2010, 08:11 PM
Newbie

Alvast bedankt, dus als ik het goed begrijp eerst de motor inpakken zodat er niets aan de motor kan blijven kleven en daarop beginnen met blauwplaat (soteco ken ik niet) en in model schuren en iets te klein maken zodat daarop een laag composiet of mag dat ook polyester zijn, waarop weer plastiekplamuur komt om een goede uitwendige mal te maken, en dan lakken met de speciale lak.
En daar dan een mal van trekken.
Waar kan ik eventueel die soteco ophalen?
Reply With Quote
Old 05-23-2010, 08:47 AM
Herman Herman is offline
Dealer

Bij Brands in Stellendam. Kan ook opgestuurd worden.
Reply With Quote
Old 05-24-2010, 09:19 PM
Newbie

Bij deze enkele foto's.
Let niet op de leidingen, dat moet allemaal nog beter aangepast worden, alsook de cockpitruit moet nog vernieuwd worden.
Attached Images
File Type: jpg IMG_0063.jpg (92.9 KB, 18 views)
File Type: jpg IMG_0064.jpg (93.4 KB, 20 views)
File Type: jpg IMG_0065.jpg (94.8 KB, 15 views)
Reply With Quote
Old 05-25-2010, 10:28 AM
Herman Herman is offline
Dealer

Hmm, groter dan ik dacht. (firewall een meter breed denk ik?)

Toch blijf ik erbij: Motor inpakken, en schuim op alle mogelijke manieren opbouwen rondom de motor. Maak eerst wat spantjes of balkjes, waartegen je het schuim kan schroeven. Dan zodanig veel schuim ertegen lijmen en schroeven, dat je de juiste vorm erin kan schuren. Vergeet geen provisie te maken voor de radiator. (maar maak deze nog niet open)

Dan glasweefsel, afwerken, en mal trekken.
Reply With Quote
Old 05-25-2010, 10:30 AM
Herman Herman is offline
Dealer

Je zou eventueel ook met een paar bussen pur schuim aan de gang kunnen. Dan de boel HEEL goed inpakken, en in dunne lagen de boel opbouwen tot het te groot is. (dikke lagen PUR bijven nat aan de binnenkant).

Vervolgens in vorm schuren, eventueel de te grote bellen nogmaals vullen, en dan weefsel.

Het is echter wel lastiger in vorm te schuren, ivm de grote variaties in dichtheid, en de grote cellen.
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules