www.Composietforum.nl  

Go Back   www.Composietforum.nl > materialen en werkwijze > Verwerking en bouwmethodes

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
  #1  
Old 05-11-2011, 09:56 PM
Guider Guider is offline
Newbie
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 7
Default Tafelblad

Geachte allemaal,

Eerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Guider en al jaren werkzaam in de Yachtbouw.

Graag wil ik een tafelblad lamineren zodat deze niet scheurt. Het blad is van
massief noten en omdat het voor een tafel buiten is wil ik het extra verstevigen.

Al eerder had ik glaswezel besteld in 25, 100 en 280 gram en een transparate hars
die UV bestendig is bij carbonwinkel.

Eerst heb ik een kleine test gedaan op een stuk noten. Het lamineren van die kleine
stukken 20 bij 20 ongeveer ging goed. Eerst een dunne laag opzetten dan de verschillende
weefsels erin dan nog een keer rollen, daarna ontluchten met een teflon roller.

Als test heb ik deze delen terug geschuurt met korrel 320 tot dat alle oneffenheden
verdwenen waren en gespoten met een blanke zijde glas (deze zat in de spuit) en dat zag er keurig netjes uit.

Afgelopen maandag was het dan tijd voor het grote blad. 160 x 60. Op de zelfde manier
gedaan als de test en dan met de 110 grams weefsel.

Helaas is dit niet helemaal gegaan zoals ik had gehoopt. Op het hele blad zag je hobbels. Het leek
wel of het glasweefsel is gaan drijven. En ik kreeg he took niet echt goed ontlucht met de teflon roller.
Als ik zachtjes met de teflon roller over het blad ging zag je aan de zijkanten weer lucht naar binnen gaan.

Misschien kunnen jullie aangeven wat ik nu verkeerd heb gedaan??
Attached Images
File Type: jpg rz-IMG_1433.jpg (76.3 KB, 17 views)
Reply With Quote
  #2  
Old 05-12-2011, 06:02 AM
brambomb's Avatar
brambomb brambomb is offline
Hout man
 
Join Date: Mar 2008
Location: Almere
Posts: 784
Send a message via MSN to brambomb
Default Re: Tafelblad

De eerste laag epoxy was te dik. Daardoor is het gaan drijven zoals je zelf al aangaf.

De oplossing is kaalschuren tot het hout waar het niet goed is gelukt. Maar als het daardoor ongelijk word moet je alles schuren.
__________________
Tanks,

www.BramBomb.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 05-12-2011, 08:13 AM
Guider Guider is offline
Newbie
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 7
Default Re: Tafelblad

Zo'n voor gevoel had ik al. Vanavond maar eens doen dan.

Is het dan zo dat ik het glasweefsel met net genoeg epoxy moet impregneren? En is het dan mogelijk om nat in nat te werken om de vezel struktuur glad te krijgen? Zo ja wanneer kan de tweede laag er op dan?
Reply With Quote
  #4  
Old 05-12-2011, 08:19 AM
Herman Herman is offline
Dealer
 
Join Date: May 2008
Posts: 451
Default Re: Tafelblad

VEELS te rijk gelamineerd. je ziet allerlei harspoelen op de glasweefsel liggen.

Hout voorzien van een epoxylaag:

2 mogelijkheden:

-Hout schuren en na het schuren schrapen, om de laatste schuurkrasjes te verwijderen (met een goed schraapstaal)
-Breng dun een laag epoxyhars aan. Laat deze uitharden. Dit heft de zuigende werking van het hout op.
-Schuur de opstaande vezel op, door snel schuren met korrel 120-180. Ca. 70% van het oppervlak zal dof worden.
-Breng een dunne laag epoxy aan, en drapeer daarin een glasweefsel. Benat dit verder met epoxy en een spatel. Niet met kwast of roller. Met de spatel werk je van binnenuit de epoxy naar de randen toe. De structuur van de glasweefsel moet zichtbaar blijven, maar er mogen geen witte plekken achterblijven.
-Breng op deze manier de gewenste hoeveelheid glasweefsel aan. Dit kan nat in nat. Voor een tafelblad is 1 laag trouwens ruim voldoende.
-na uitharden breng je nog een laag epoxy met een roller aan. Dit zal de structuur van het weefsel vullen. Eventueel zijn 2 lagen nodig, als het weefsel grof is geweest.
-vervolgens kan er geschuurd worden, eventueel nog een laag epoxy, weer schuren, en dan aflakken met een lak met UV filter.

2e optie:
-epoxy kopen speciaal voor tafelbladen, etc. (http://www.polyestershoppen.nl/Epoxy...as-p-1237.html)
-met deze epoxy het hout een keer inrollen.
-randen afplakken, blad horizontaal stellen
-epoxy over het blad gieten
-na 10 minuten met een gasvlam de luchtbelletjes aan de oppervlakte laten knappen (ca 15 cm boven het blad waaieren)
-dit eventueel herhalen indien nodig.
-uit laten harden, klaar.
Reply With Quote
  #5  
Old 05-12-2011, 08:45 AM
Guider Guider is offline
Newbie
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 7
Default Re: Tafelblad

Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Is het wel zo dat je een droge laag epoxy moet schuren voor dat je verder kan? Of kan je lagen epoxy om het weefsel te vullen ook nat in nat aanbrengen en wanneer kan de tweede laag er dan op?
Reply With Quote
  #6  
Old 05-12-2011, 08:50 AM
Herman Herman is offline
Dealer
 
Join Date: May 2008
Posts: 451
Default Re: Tafelblad

Je kan "nat in aangehard" werken, tot ca 24 uur na aanbrengen eerste laag. Als je je duimnagel nog in de epoxy kan drukken, en er is geen vettige laag ontstaan, dan kan je zonder schuren verder.

Enkel de eerste laag op het hout MOET geschuurd worden, omdat de houtvezels die rechtop zijn gaan staan, weg moeten worden geschuurd.
Reply With Quote
  #7  
Old 05-12-2011, 04:30 PM
Johannes's Avatar
Johannes Johannes is offline
Cirrus Composites
 
Join Date: Mar 2008
Location: Lemmer
Posts: 1,680
Send a message via MSN to Johannes
Default Re: Tafelblad

anders krijg je belletjes die er niet uit te rollen zijn

En die transparante UV bestendige hars, die wordt geel/dof net als normale hars, het duurt alleen wat langer. Dus mooi aflakken!
Reply With Quote
  #8  
Old 05-15-2011, 07:38 AM
brambomb's Avatar
brambomb brambomb is offline
Hout man
 
Join Date: Mar 2008
Location: Almere
Posts: 784
Send a message via MSN to brambomb
Default Re: Tafelblad

Quote:
Originally Posted by Herman View Post
Je kan "nat in aangehard" werken, tot ca 24 uur na aanbrengen eerste laag. Als je je duimnagel nog in de epoxy kan drukken, en er is geen vettige laag ontstaan, dan kan je zonder schuren verder.

Enkel de eerste laag op het hout MOET geschuurd worden, omdat de houtvezels die rechtop zijn gaan staan, weg moeten worden geschuurd.

Een simpele oplossing hiervoor bestaat ook. Namelijk: Maak het hout nat en lat het opdrogen. Hierbij zullen de houtvezels ook omhoog komen en kan je ze alsnog wegschuren.
__________________
Tanks,

www.BramBomb.nl
Reply With Quote
  #9  
Old 05-15-2011, 07:31 PM
Guider Guider is offline
Newbie
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 7
Default Re: Tafelblad

Van de week al het blad al kaal gemaakt met een f
Attached Images
File Type: jpg DSC_4859rs.jpg (42.4 KB, 12 views)
File Type: jpg DSC_4861rs.jpg (56.0 KB, 15 views)
Reply With Quote
  #10  
Old 05-15-2011, 08:14 PM
Johannes's Avatar
Johannes Johannes is offline
Cirrus Composites
 
Join Date: Mar 2008
Location: Lemmer
Posts: 1,680
Send a message via MSN to Johannes
Default Re: Tafelblad

Inderdaad, nu nog even de vezelstructuur wegwerken en je hebt een super oppervlak!
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +1. The time now is 02:44 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.